Ammatillinen Projektityö
Ajatukseni ja ideani "lopputyöhön" oli alusta asti selvillä,
kyllähän kitara hihnan tarvitsee
ja artisti kengät.
Kitaranhihna tulisi olemaan vasenkätisen ja siinä teksti M. DeLoria.
Teksti olisi pakotustyönä tehty.
Kirjaimet piirretty voipaperille.
Ääriviivojen "piirtämistä" kokeilupalalle.
Parkkinahka kasteltu märäksi koska märkää nahkaa on helpompi työstää.
Kitaranhihnaan tuleva teksti: M DeLoria.
Ääriviivojen piirtelyä ensin hopeakynallä sitten "kovertajalla".
Kun kaikki ääriviivat on valmiiksi koverrettu, aloitan pakottamisen reunoilta.
Reunat kun on valmiit jatkan siitä pakottamista kohti keskustaa.
Parkkinahan on koko työstämisen ajan oltava märkä.
Työkalut pakotusta varten.
Kitarahihnan työjärjestys:
-päällisen värjäys narvivärillä mustaksi
-kappaleiden leikkuu, päällinen, vuori ja pehmuste
-pehmusteen liimaaminen merkitylle paikalle
- päällisen ja vuorin liimaaminen yhteen
-puhtaaksileikkuu
-tikkaus 1n20 valkoinen lanka
-reikien teko raudalla
-viimeistely
Narvivärillä värjäys. Ensiksi kastelin parkkinahan märäksi koska narviväri tarttuu tasaisemmin märkään pintaan.
Kappaleiden leikkuu, päällinen, vuori ja pehmuste.
Pehmusteen liimaus päälliseen, päällisen ja vuorin liimaus ennen ompelua.
Puhtaaksi leikattu reuna ennen ompelua värjäystä.
Reunan tikkaus 1n20 kolmisyöttökoneella.
Reunan värjäys.
Valmis kitaranhihna jossa teksti M. DeLoria
Projektityön toinen osio:
Spittarit M215 koko 41
Teippikopio valmiina.
Tästä keskikopio, kaavat ja proto.
Kenkien valmistus.
Neulomon työjärjestys:
-kappaleiden leikkuu ja tarkistus (kaavojen kanssa yhteensopivuus ja merkit)
-ohennukset (viikaus-, allemeno- ja umpisaumaohennus)
-viikaus
-broguen teko (kärjys ja takale, broguen alla tukiteippi estää reikien venymisen)
-yhdistä kärjys ja etukappale, etukappale ja varsi, varsi ja takale
-ompele umpisauma
-vuorin kokoaminen
-yhdistä vuori ja päällinen
-iltin kiinnitys
-rei'itys (ei sirkkoja, reikien alle laitettu tukiteippi)
Työvaiheita kuvina:
Ohennukset viimeistelin suutarinveitsellä.
Broguen kuviointia varten tehty punsseli
ja valmis broguekuvio takaleessa.
Kantakappin ja kärkikoviikken reunat ohennettu ohennuskoneella.
Sen jälkeen putsilla hiottu ohuemmaksi.
Kärkikovikkeiden valmistus:
Parkkinahka kastellaan kokonaan näin se muotoutuu lestille paremmin eikä repeä kun sitä pinkopihdeillä työstetään.
Kovike kiinnitetään nauloilla pinkopohjaan ja annetaan kuivua yön yli.
Samoin tehdään kantakapille.
Vuorin pinkominen.
Kärkikovikkeesta leikattu pinkopohjan puolelle menevä osuus pois.
Tällä ratkaisulla halusin kokeilla miten pinkominen onnistuu kun alapuolella on vähemmän tavaraa.
Kärjen pinkominen onnistui hyvin kärjen muodosta huolimatta.
Päällinen on hakitettu eli siihen on tehty lovia jolla pinkominen helpottuu.
Nahkapohjan karhennus ennen liimaamista.
Nahkapohjaan laitetaan ensiksi kerros ohuempaa liimaa ja kuivumisen jälkeen toinen kerros liimaa mikä on paksumpaa.
Pätkälappu jossa teksit MUN (jokaisessa tekemässäni tuotteessa on jossain kohtaa piilotettu teksti MUN)
Nahkapohja ja korko.
Pohja on kokonaan nahkaa.
Korko on myös nahkaa sama mitä on pohjakin ja spittaria kunnioittaen korkolapussa ei ole nauloja.
Valmis kenkä!!!!
Kyllä spittari on hieno kenkä!!!!
Ja tyytyväinen taiteilija....
vanhoissa spittareissa.
Ajatukseni ja ideani "lopputyöhön" oli alusta asti selvillä,
kyllähän kitara hihnan tarvitsee
ja artisti kengät.
Kitaranhihna tulisi olemaan vasenkätisen ja siinä teksti M. DeLoria.
Teksti olisi pakotustyönä tehty.
Kirjaimet piirretty voipaperille.
Ääriviivojen "piirtämistä" kokeilupalalle.
Parkkinahka kasteltu märäksi koska märkää nahkaa on helpompi työstää.
Kitaranhihnaan tuleva teksti: M DeLoria.
Ääriviivojen piirtelyä ensin hopeakynallä sitten "kovertajalla".
Kun kaikki ääriviivat on valmiiksi koverrettu, aloitan pakottamisen reunoilta.
Reunat kun on valmiit jatkan siitä pakottamista kohti keskustaa.
Parkkinahan on koko työstämisen ajan oltava märkä.
Työkalut pakotusta varten.
Kitarahihnan työjärjestys:
-päällisen värjäys narvivärillä mustaksi
-kappaleiden leikkuu, päällinen, vuori ja pehmuste
-pehmusteen liimaaminen merkitylle paikalle
- päällisen ja vuorin liimaaminen yhteen
-puhtaaksileikkuu
-tikkaus 1n20 valkoinen lanka
-reikien teko raudalla
-viimeistely
Narvivärillä värjäys. Ensiksi kastelin parkkinahan märäksi koska narviväri tarttuu tasaisemmin märkään pintaan.
Kappaleiden leikkuu, päällinen, vuori ja pehmuste.
Pehmusteen liimaus päälliseen, päällisen ja vuorin liimaus ennen ompelua.
Puhtaaksi leikattu reuna ennen ompelua värjäystä.
Reunan tikkaus 1n20 kolmisyöttökoneella.
Reunan värjäys.
Valmis kitaranhihna jossa teksti M. DeLoria
Projektityön toinen osio:
Spittarit M215 koko 41
Teippikopio valmiina.
Tästä keskikopio, kaavat ja proto.
Kenkien valmistus.
Neulomon työjärjestys:
-kappaleiden leikkuu ja tarkistus (kaavojen kanssa yhteensopivuus ja merkit)
-ohennukset (viikaus-, allemeno- ja umpisaumaohennus)
-viikaus
-broguen teko (kärjys ja takale, broguen alla tukiteippi estää reikien venymisen)
-yhdistä kärjys ja etukappale, etukappale ja varsi, varsi ja takale
-ompele umpisauma
-vuorin kokoaminen
-yhdistä vuori ja päällinen
-iltin kiinnitys
-rei'itys (ei sirkkoja, reikien alle laitettu tukiteippi)
Työvaiheita kuvina:
Ohennukset viimeistelin suutarinveitsellä.
Broguen kuviointia varten tehty punsseli
ja valmis broguekuvio takaleessa.
Kantakappin ja kärkikoviikken reunat ohennettu ohennuskoneella.
Sen jälkeen putsilla hiottu ohuemmaksi.
Kärkikovikkeiden valmistus:
Parkkinahka kastellaan kokonaan näin se muotoutuu lestille paremmin eikä repeä kun sitä pinkopihdeillä työstetään.
Kovike kiinnitetään nauloilla pinkopohjaan ja annetaan kuivua yön yli.
Samoin tehdään kantakapille.
Vuorin pinkominen.
Kärkikovikkeesta leikattu pinkopohjan puolelle menevä osuus pois.
Tällä ratkaisulla halusin kokeilla miten pinkominen onnistuu kun alapuolella on vähemmän tavaraa.
Kärjen pinkominen onnistui hyvin kärjen muodosta huolimatta.
Päällinen on hakitettu eli siihen on tehty lovia jolla pinkominen helpottuu.
Valmis randi.
Randin ommel on värjätty mustaksi päällipuolelta.
Nahkapohjan karhennus ennen liimaamista.
Nahkapohjaan laitetaan ensiksi kerros ohuempaa liimaa ja kuivumisen jälkeen toinen kerros liimaa mikä on paksumpaa.
Pätkälappu jossa teksit MUN (jokaisessa tekemässäni tuotteessa on jossain kohtaa piilotettu teksti MUN)
Nahkapohja ja korko.
Pohja on kokonaan nahkaa.
Korko on myös nahkaa sama mitä on pohjakin ja spittaria kunnioittaen korkolapussa ei ole nauloja.
Valmis kenkä!!!!
vanhoissa spittareissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti